dilluns, 14 de novembre del 2011

>> Mussara X-Trem. Etapa 1

Ja fa un temps que teníem localitzat un circuit multi aventura circular que transcorre per les Serres de Prades. Es convinen les vies ferrates, passos equipats, escalada, barranquisme, trekking i orientació, que juntament amb la bellesa dels paisatges fan que ens decidim a fer-ho.

El material mínim per dur-lo a terme:
  • Casc
  • Corda dinàmica: 1 x 40 m.o 1 x 70 m.(si no es vol fraccionar ràpel de l'avenc)
  • Arnés
  • Mosquetons de seguretat (mínim 3 per persona)
  • Descensor
  • Bagues d'ancoratge (diverses llargades)
  • Equip de via ferrata (disipador i mosquetons homologats)
  • Frontal (per si es vol visitar coves de l'avenc de la Febró i per la segona etapa)
  • 6 cintes exprés (via escalada segona etapa)
  • Peus de gat (no imprescindible)
  • Mapa de la zona i/o GPS.
  • Llibre de ruta: recomanable, inclou ressenyes.El·laborat per Jordi Vallvé.
  • Aigua i menjar.
Aquesta ruta l'hem tret de la Trencanous, bona pàgina web on trobar tot tipus de ressenyes i tracks de GPS. Afegir que tot l'itinerari ha estat creat i dissenyat per Skpat, i que totes les equipacions del recorregut es troben en bones condicions.Tot i això es recomanable portar material d'instalació i corda de socors.
Aquest circuit te un total de 28 km, i té el seu inici al pàrquing proper a la Font del Roure. Degut a la gran exigència física que comporta abordar el circuit en un únic dia, decidim fer-ho en dos, i modificar l'inici de la ruta, per poder acabar la primera etapa a prop del refugi de la Mussara.

Així doncs, el recorregut queda repartit en dos etapes:
Etapa 1
Etapa 2
Per a més comoditat i no tenir que carregar tot el menjar, sacs de dormir, etc, abans de  començar la ruta ens aproximem al refugi de la Mussara, on deixem un cotxe amb tot el material que no necessitem. D'aquí anem al Bosquet, que es troba a uns 10 minuts, on aparquem el segon cotxe. Cal dir que es podia optar per fer-ho tot amb un sol cotxe, però amb l'inconvenient de carregar més pes.

Aparquem a la plaça del Bosquet, i ens preparem per sortir.Sembla que el dia aguantarà, fins i tot a sortit el sol una estona, deixant de banda la boira.

El Bosquet, punt de sortida.
Comencem a caminar pel GR-7, passant pel mas del Cisterer i remuntant el Barranc de la Font Fresca, fins que enllacem amb el GR-172, i comencem a davallar en direcció al Coll de Saleres, creuant la pista asfaltada de les antenes de la Mussara.

Continuem baixant pels sender fins trobar-nos amb la font del Roure, que tot just acaba de ser arranjada. Baixa molt poca aigua aquest cop.

A partir d'aquí, anirem cap a l'esquerra, seguint els sender sota les parets de les cingleres, fins trobar una fita que ja ens porta al grau de la Trencanous. Aquest tram de camí es frecuentat per molts escaladors, per lo que es facil veure'n en acció.

Iniciem el grau ajudant-nos dels esglaons, i anem superant-lo amb bastant facilitat y seguretat, fins arribar a dalt, on trobem la Covallonga, un pont natural de pedra, que s'ha tancat amb murs de pedra per fer un aixopluc gairebé perfecte.

Inici Grau Trencanous
Grau Trencanous

Covallonga
Continuem per la cinglera, fins deixar-la enrerra. Ara anem en direcció al Mas del Morenet, però en realitat anirem al Mas de les Tosques, per anar a buscar des d'allí en forta pendent l'inici de la via ferrata de la Trona.

Es tracta d'una via ferrata curta, però molt entretinguda, on no s'abusa del elements metàl·lics per donar protagonisme a la roca, que presenta una adherencia extraordinària.

Es necessita l'equipació personal mínima per fer vies ferrates, a més d'una corda de 20 metres per fer un ràpel i enllaçar amb segona part del recorregut.

Inici Via Ferrata
Tram a flanquejar
Ràpel
Pont tibetà.

Sortida cap a l'Hospital dels Carlins.
Podeu trobar més informació del Grau de la Trencanous i la Via Ferrata de la Trona al post de la Ruta de la Ferralla.

Parem per dinar a la balma de l'Hospital dels Carlins, y descansem una estoneta. Decidim donar-nos presa per tal de poder acabar la etapa amb claror del dia, ja que hem començat molt tard esperant que aixequés la espesa boira matinera. A més un cop finalitzada la etapa, hem de caminar dos quilòmetres més fins el refugi.

Acabem de dinar i comencem la marxa. Anem a buscar el mas del Joan Pau (en runes), passant pel Grau de Racons. Arribem a la carretera i enllacem amb el sender en pujada que en retornarà al GR-7. Un cop al GR, el seguim una mica més de 2 quilòmetres, fins el Pla de l'Agustenc, on deixem el camí per girar a la dreta, en direcció als avencs de la Febró, fi de la nostra etapa.

Arribem a l'avenc, i ens dirigim a la instal·lació del ràpel. Aquest, es pot fer fraccionat, baixant primer a la gran bloc de pedra encastada entre les parets, i d'aquí al fons de l'avenc. Nosaltres vam optar per aquesta opció, ja que només portem una corda de 40 metres, per motius de estalvi de pes. Aviat ens vam adonar del error, ja que degut al dia boirós, les pluges recents, i a l'humitat normal que ja te l'avenc, la gran pedra encastada resultava una pista de patinatge, que no donava marge per encabir-nos els quatre amb seguretat. A més que la aproximació al ràpel es plena de pedra solta, per lo que de tant en tant cauen pedres.

Com que ja ha baixat el company, que ens explica la situació, decidim que només baixarà un més per la corda. El proper dia portarem més metres y no el fraccionarem. A més l'instalació del segon ràpel es troba una mica exposada, fent que muntar la reunió ja tingui el seu risc, com a mínim en dies humits. Recordar que és imprescindible casc i baga d'ancoratge, a més de l'equip per rapelar.

Edu al primer ràpel
Jo mateix.

Edu al segon ràpel avenc de la Febró
Jo al segon ràpel de l'avenc de la Febró
La conclusió d'quests ràpels, es que lo millor es fer-ho en grups de dos persones o fer-ho sense fraccionar.

Un cop abaix, continuem per l'avenc, fins que arribem a unes grans plaques de pedra caigudes del sostre, on finalitza l'avenc.
Sota el gran bloc, recollint la corda.
Zona de grans plaques caigudes del sostre
A la paret de la dreta, trobem els esglaons de la petita via ferrata de l'avenc de la Febró. Consta d'un tram vertical, amb un petit flanqueig a la dreta, per acabar sortint a l'exterior. Un cop fora toca creuar l'avenc per dalt, utilitzant una petita escaleta que uneix les dos bandes.

Via ferrata Avencs de la Febró

Sortida via ferrata Avencs de la Febró
Al final se'ns està fent fosc, i hem d'espavilar per no arribar al refugi negre nit. Com que som uns dropos, i teníem els leds al fons de les motxilles, retornem l'últim tram per la carretera, que encara s'hi veu prou, enlloc del camí. No tenim remeï.

Les dades técniques del recorregut, inclós el retorn al refugi per fer-hi nit, són:
  • Distància projectada: 16,45 km.
  • Distància amb altures: 16,79 km.
  • Ascens acumulat: 872 m.
  • Descens acumulat: 709 m.
  • Duració: 8 h. 01 m.
  • Temps en moviment: 4 h 28 m.
  • Perfil longitudinal:
  • Croquis de la ruta:

El track de la primera etapa (només fins Avencs de la Febró), es pot descarregar a Wikiloc.

En cas de voler el track sencer, inclós retorn al refugi, podeu deixar comentari per posar-nos en contacte.

Per veure l'entrada de la Segona Etapa, aquí.

1. Hola,

estic interessat en el track complet fins al refugi de La Mussara ja que tinc l'intenció de fer aquesta ruta en 2 dies aquest cap de setmana!
    El meu correu és itsagreatday@gmail.com
    Gràcies companys!

1. Hola Marsel,

el busco i t'el faig arribar al teu correu personal.

Salut i espero que disfrutis de la ruta.

2. Hola, jo també el vui! está molt bè aquest blog, es una resenya molt bona laliria@hotmail.com
    gràcies!

1. Hola CULTURKLAN,

En breu t'envio el track complert.

Espero que gaudeixis de la ruta, i si tens ganes tornis a comentar que t'ha semblat.

Potser algú més s'anima a fer-la o es pot millorar la descripció de la ruta.

Salut i gràcies pel comentari!!