divendres, 20 de maig del 2011

>> Barranc del Tortó

Sortida feta el 14 de maig del 2011. Feia temps que teníem ganes de fer un barranc sec, i buscant per internet vam trobar el Barranc del Tortó a Llaberia, un barranquet fàcil i prou aprop de casa. Totes les ressenyes, dades tècniques (material) i dades de localització les vam treure de www.barranquismo.net i www.descensodebarrancos.com. De fet, totes les dades de les alçades dels ràpels, són extretes d’aquestes ressenyes.

Vam sortir en direcció el petit poble de Llaberia, que pertany al municipi de Tivissa, a la comarca de la Ribera d’Ebre. Un cop arribats al poblet, creuem la plaça i agafem primer el carreronet a la dreta, i llavors a la esquerra. Darrera nostre quedarà l’església, però nosaltres en direcció contraria agafarem el camí que ja deixa el poble.

Al poc arribem a una petita pista, que nosaltres seguirem a la esquerra, fins trobar el sender del GR-7, que no deixarem en una estona.

Arribarem a la Font de l’Horta, font molt semblant a una bassa, amb un indicador de GR clavat a terra, que seguirem.
Seguim el GR-7
 A l’estona ens trobarem un pal indicador de camins. Nosaltres agafarem direcció a la dreta, cap a Marçà, deixant el GR en aquest punt. Continuarem una estoneta més caminant, fins que ens trobem per fi el barranc del Tortó. Ara ja no toca deixa’l fins al seu final...

Direcció Marçà, deixem el GR.
Seguim el barranc
El primer a destacar d’aquest barranc, es el fet d’estar perfectament equipat, donant una sensació extra de seguretat. Cal agrair l’esforç d’Antonio, Andi i J.Vallvé per reequipar el barranc. Tot i això cal portar material per reemplaçar, mai se sap com es trobarà després d’una forta baixada d’aigua.

El primer ràpel el trobem al Salt del Tortó, i te una llargària d’uns 15 metres. Aquest primer te la particularitat de finalitzar dins d’una marmita d’uns 4 o 5 metres d’alçada, que després toca grimpar amb l’ajuda d’unes cordes fixes (cal portar recanvi per si el seu estat ho requereix). També existeix l’opció de fer el ràpel utilitzant una corda guia, doncs les instal·lacions o permeten, i estalviar-nos la grimpada de la marmita. Només un dels quatre vam utilitzar la corda guia.

Primer ràpel
Vist des de fora la marmita
La marmita
Sortida de la marmita, amb cordes fixes instal·lades
Després de sortir de la marmita i baixant una mica més, s’obre el barranc, deixant unes bones vistes de les parets que ens atrapen. Aquí ens espera el ràpel més llarg del dia, d’uns 18 metres, sent part d’ell volat.

A continuació, seguim baixant el barranc, saltant per les pedres, fins que ens trobem el tercer ràpel. Aquest es més curtet, amb uns 7 metres de desnivell. Hem d’anar al tanto de no mullar la corda i no treure’ns un ull amb les branques d’un petit pi.

Continuem baixant, fins trobar el quart ràpel, de 10 metres. En aquest si que hem d’anar amb punteria al llançar la corda si no volem mullar-la. La sortida, un cop baixat, és fa pesada per l’espessor de les plantes, que ens regalen unes bones esgarrinxades...

Continuem baixant el barranc fins que trobem l’últim ràpel, de 8 metres. Aquest queda a l’esquerra d’un gran bloc de pedra, que trenca el barranc en dos.

Últim ràpel
A partir d’aquí, queda caminar mig quilòmetre pel barranc, i en el seu tram final, per una selva, fins que trobem una fita que ens treu de la llera del barranc i ens porta de nou al GR-7. Iniciem el retorn seguint les marques blanques i vermelles fins el poble de Llaberia.

Afegeixo un parell de fotos de la fauna del Barranc del Tortó. Si algú sap els seus noms agrairé m'ho deixi als comentaris, per tal d'afegir-ho.

Material mínim necessari:

Corda: 2x20 m. o 1x40 m.
Descensor i mosquetó (vuit o altres)
Baga d’ancoratge i mosquetó

Perfil de la sortida:
Perfil longitudinal
 Croquis:
Vista en perspectiva de la ruta
Mapa i track:

Track del Barranc del Tortó a Wikiloc.

1. Molt bona i complerta la descripció del recorregut, enhorabona!

2. Moltes gràcies!!!
    He vist al croquis del barranc que tu ets un dels re-equipadors...estas a tot arreu ;)
    Quan pugi faré el barranc de la llenguaeixuta, que he vist que també l'has equipat, i que te un nivell prou asequible per iniciar-se.