divendres, 16 de setembre del 2011

>> Ferrata Barranc de la Foig

Sortida feta el 24 de juny del 2011. Fa temps que volíem apropar-nos a Tivissa per tal de conèixer alguna de les ferrates que hi han, i en concret la del Barranc de la Foig. Portem l'intenció de fer la ferrata, i en lloc de fer el retorn pel camí convencional, fer-lo baixant el mateix barranc fent ràpels.

Ens reunim un total de sis amics i ens dirigim cap el poble de Tivissa, ja a la Ribera d'Ebre.

Localització Tivissa. Font: ICC
Un cop al poble, només entrar per l'entrada sud, procedents de Vandellòs, agafem un ampli carrer a l'esquerra, anomenat Passeig de la Foig. Deixem el cotxe al final d'aquest, d'on surt el camí que hem d'agafar per aproximar-nos a l'inici de la via ferrata.

Deixem el cotxe i continuem pel evident camí
L'aproximació és molt curta, i esta perfectament indicada per panells informatius. Trobarem un petit pas equipat amb una corda, que no presenta cap tipus de dificultat, però que allí està...per si algú l'ha de menester.

Camí perfectament indicat

Petit pas equipat

Panell informatiu via ferrata
Cal comentar que l'estat de les equipacions es precari, amb alguns esglaons que estan fluixos o arrancats. A més els ferros dels esglaons son bastant prims, per lo que es dobleguen una mica quan li posem el pes. A destacar que el cable de vida està passat per dins dels esglaons, i que no te els tros de cable extra als anclatges, per tal d'esmorteir més una possible caiguda.

La via ferrata comença amb un primer tram vertical d'uns 40 metres, dividits en una primera part amb esglaons encastats a la paret, i d'uns 10 metres d'alçada, per després fer un petit flanqueig a l'esquerra, ajudats per una cadena i continuar grimpant per la roca seguint el cable de vida.

Inici primer tram

Tram amb cadena

Tram a grimpar, seguint el cable de vida
Caminem uns 200 metres, i ens trobem amb el segon pas equipat. Fa al voltant de 12 metres, i es composa d'uns esglaons a la paret i un tram més llarg amb una cadena per ajudar-nos.

Primer tram amb grapes a la paret

Primer i segon tram
Continuem caminant, i a l'estona trobem el següent ressalt, que fa uns 18 metres. A destacar que tenia el primer i segon esglaó en molt mal estat, per lo que vam decidir encordar-nos per precaució.

Escalant els primers metres

Estat precari d'algun esglaó
El següent ressalt, d'uns 30 metres, el trobem poc després. Es tracta d'un tram equipat amb esglaons a la paret.

Un cop superat aquest ressalt s'acaba la ferrata del barranc de la Foig. Busquem un lloc amb ombra per descansar una estona i menjar alguna cosa.

Comencem el descens pel barranc, fent els ràpels als ressalts anteriorment pujats.

Primer ràpel

Segon ràpel
 En el següent ràpel, no trobem cap anclatge per on passar la corda, per lo que decidim fer un ràpel utilitzant una gran roca, que encara que no o sembli  per la foto, està ben enganxada a terra.

Tercer ràpel
Quan arribem al primer tram de ferrata, hem de fraccionar el ràpel en dos parts, ja que només portem corda de 40 metres.

Quart ràpel
Un cop fet el ràpel arribem a una lleixa estreta, per lo que hem de muntar un passamà amb cordes per tal d'assegurar-nos els sis, mentre esperem el torn per baixar.
Foto de grup, excepte la fotògrafa.

Últim ràpel
Un cop hem acabat, retornem pel mateix camí d'anada, i en una estoneta ens plantem al cotxe. Ara ja podem anar a pendre una beguda ben freda a Tivissa.

Comentar que en un dels ràpels, no recordo be quin, vam haver d'abandonar un maillon, per tal de completar l'instalació, per lo que si es decideix fer el barranc de baixada, cal preveure material d'equipació i de recanvi, per l'estat precari del material.
En general es pot dir que es una ferrata fàcil, amb algun pas entretingut. A tenir en compte el mal estat d'alguns esglaons, que fan que algun pas sigui una mica més dificultós. A més existeix la opció de fer el retorn pel mateix barranc, amb l'equip adient, donant-li un punt més d'emoció.

Material mínim necessari:
  • Corda: 2x20 m. o 1x40 m. Corda extra de 40 metres si volem evitar muntar barana
  • Descensor i mosquetó de seguretat (vuit o altres)
  • Baga d’ancoratge i mosquetó
  • Corda i/o bagues, mosquetons i similars per muntar una barana per assegurar-nos (si som bastants)
  • Arnés
  • Casc
  • Mapa de la zona
  • Ressenya (Font: www.deandar.com)

Dades tècniques:

• Temps amb parades: 4 hores amb parades i sent 6 persones
  • Distància projectada: 1.99 km.
  • Distància amb altures: 2.2 km.
  • Desnivell acumulat: 240 m.